15 tips voor een goede rondleiding om je huis snel te verkopen

De ideale verkoper van een huis is iemand die de woning door en door kent. Inderdaad, dat ben je zelf! En laat het nu net die troef zijn die het verschil kan maken tijdens een rondleiding. Waar moet je op letten bij de rondleiding en hoe zorg je ervoor dat de kopers zich goed voelen tijdens het bezichtigen van je woning? Bekijk onze checklist.

De voorbereiding

1. Leg afspraken vast op een mooie, rustige dag

Heb je een geïnteresseerde aan de lijn die je woning wil bezoeken? Leg een afspraak vast op een rustig moment wanneer er veel licht is. Zo kan je de rust en lichtinval benadrukken.

Kies ook een dag waarop je zelf weinig te doen hebt, zodat je de tijd kan nemen om een babbeltje te slaan voor en na de rondleiding. Dat maakt het bezoek nog persoonlijker.

2. Navigeer je bezoekers naar je woning

Woon je in een drukke straat of heb je geen oprit? Laat de kandidaat-kopers weten waar ze kunnen parkeren en hoe ze er best geraken. Zo vermijd je eventuele frustraties nog voor ze je huis of appartement gezien hebben.

3. Groepeer je bezoeken (±30min/bezoek)

Heb je het geluk dat meerdere geïnteresseerde kopers je woning willen bezichtigen? Reken dan genoeg tijd per bezoeker. Een half uur is zeker geen overbodige luxe. Probeer de bezoeken ook te groeperen in één voor-of namiddag. Zo verlies je zelf niet te veel tijd en werk je efficiënter.

Je merkt na de eerste gesprekken dat de rondleidingen steeds vlotter en vlotter gaan. Het zorgt ervoor dat je kan anticiperen op vragen die eerdere kandidaten je stelden.

4. Ruim je woning op

Zet je ramen open zodat je huis goed verlucht is. Probeer vervelende geurtjes te verwijderen of maskeren. Een vieze of muffe geur geeft een slechte eerste indruk. Maak alles goed proper zodat je een nette indruk maakt.

Heb je huisdieren? Breng die dan even naar je vrienden, familie of buren voor je start met schoonmaken. Het is niet omdat jij van dieren houdt, dat de nieuwe eigenaar dat ook doet.

5. Creëer aangename, rustige ruimtes

Ben je een fervent verzamelaar? Probeer dan wat van je collectie aan de kant te zetten. Ook zeer persoonlijke spullen kan je even langszij zetten. Zorg ervoor dat er niets in de weg staat voor een vlotte doorgang tijdens de verkoop.

Zorg voor een aangename temperatuur rond de 19 graden. Schakel onnodige apparaten, zoals een wasmachine of televisie uit om geluidsoverlast te vermijden.

Ruim je badkamer op en maak je bed op. Een opgeruimd huis is een verzorgd huis, zeker in het hoofd van de koper.

Wil je de woning toch wat aankleden? Doe dat dan met groen. Enkele planten en bloemen in huis zorgen voor net dat tikkeltje extra

6. Breng zoveel mogelijk licht in de ruimte

Maak ramen en vensterbanken vrij en open alle gordijnen om genoeg licht binnen te laten. Schakel alle lichten aan in je volledige huis, ook overdag. Zo moet je niet zoeken naar de schakelaar of moet je je niet verontschuldigen als het licht toevallig niet blijkt te werken, wat een slechte indruk geeft. Overdag zal het licht ook zorgen voor nog meer ruimtegevoel.

7. Zorg voor lekkere geuren en rustige muziek

Wil je het echt professioneel aanpakken? Dan kan een net afgebakken broodje zorgen voor een heerlijke geur in huis. Een zacht muziekje op de achtergrond kan ook, maar het mag de rust in huis niet verstoren. Kortom, alles wat kan helpen om je bezoeker thuis te laten voelen.

8. Leg alle documenten en attesten klaar in je woning

EPC, elektrisch attest, stookolieattest, … leg alle documenten, renovatiefacturen en attesten klaar op een tafel in je woning zodat kopers ze kunnen inkijken op het einde van de rondleiding. Dit geeft extra vertrouwen aan de kandidaat-kopers dat de verkoop goed opgevolgd wordt.

Tijdens de rondleiding

9. Verzorg jezelf en blijf altijd vriendelijk

Bied de kandidaat-kopers bij het binnenkomen iets te drinken aan. Dat verkleind de afstand tussen jezelf en de bezoekers. Zorg er ook voor dat je er verzorgd uitziet. De netheid van je woning moet afstralen op jou als eigenaar, en ook omgekeerd.

Blijf bij elk bezoek vriendelijk en gepassioneerd in je verhalen. Elke rondleiding is een potentieel bod. Krijg je geen bod binnen na het eerste bezoek? Dan heb je alvast alvast een pak meer ervaring om de volgende bezoekers nog beter te begeleiden.

10. Verwelkom de kopers aan de voordeur

Verwelkom je bezoekers en sla een praatje ter kennismaking. Stel jezelf voor en leg jouw link met de woning uit (hoe lang woon(de) je er, met wie…). Vraag of aan je bezoekers of ze uit de buurt komen en of ze de buurt kennen. Als ze niet uit de buurt zijn, vertel ze dan eerst over de buurt, de bereikbaarheid, scholen, supermarkten en invalswegen in de buurt nog voor je de rondleiding start.

11. Start beneden, ga naar boven, eindig in de tuin.

Start je rondleiding beneden, ga vervolgend naar boven en eindig in de tuin met de garage. Zo vermijd je vuile voeten in huis en eindig je met een van de grootste troeven van je woning. Heb je geen tuin? Dan kan je eindigen aan het terras, de plek waar het mooiste uitzicht is of de grootste ruimte. Hou je sterkste kaart voor het einde.

12. Hou het persoonlijk: vertel het verhaal van de woning

Vertel niet enkel over de zichtbare troeven van je woning, maar ook hoelang je er woont, wie er gewoond heeft en wat het huis voor jou zo speciaal maakt. Een leuke anekdote kan hierbij helpen. Zo kan dat ene raam hét raam geweest zijn waar je grootmoeder je als kind nog uitzwaaide. Of misschien heb je geen vaatwasser omdat je man of vrouw liever met de hand afwast (ja hoor, ze bestaan nog).

Elke persoonlijke toets zorgt voor een geloofwaardig en eerlijke verhaal rond je woning. Ga daarbij ook de negatieve punten niet uit de weg en probeer er het positieve in te zien. Zo kan bijvoorbeeld je keuken veel te klein zijn, maar kan je er wel aan toevoegen dat je steeds geniet van het mooie uitzicht op de tuin tijdens het koken.

13. Wees eerlijk: beantwoord alle vragen

Gebreken, renovaties, technische vragen… Als eigenaar ben je niet van alles op de hoogte. Wees dan ook eerlijk met de koper en maak geen valse beloftes als er gebreken zijn. In vele gevallen zal de geïnteresseerde zelf iemand meenemen om een inschatting te maken van eventuele kosten.

Je kan ook zelf iemand contacteren om een offerte op te maken van de gebreken om 100% voorbereid te zijn.

14. Focus op het potentieel

Kopers hebben soms een duwtje nodig als het gaat om inleving of het zien van nieuwe ruimtes bij een te renoveren woning. Benadruk extra de mogelijkheden in elke kamer. Welke muur kan weg, welke ruimtes kunnen samengevoegd worden en waar kan die vaste trap naar de zolder geplaatst worden? Breng ze op ideeën en geef suggesties om ze het volledige potentieel van de woning in te laten schatten.

15. Geef een bod formulier mee en leg het verdere verloop uit

Aan het einde van de rondleiding neem je best even de tijd om uit te leggen hoe de verkoop verder gaat. Krijgt de hoogste bieder de woning? Wacht je sowieso 14 dagen voor je biedingen aanvaardt? Of krijgt de eerste die de vraagprijs biedt de woning meteen? Wees eerlijk en duidelijk in je aanpak.

Geef een bod formulier mee en leg de bezoekers uit dat ze dit moeten ondertekenen en indienen om een officieel bod uit te brengen. Benadruk hierbij ook de interesse van andere kandidaat-kopers.

16. Bonustip: oefen met buren, vrienden of familie

Wil je 100% zeker zijn dat je er klaar voor bent? Nodig dan een kennis of familielid uit om het eens uit te proberen. Kies iemand die niet dagdagelijks of wekelijks door je huis loopt. Je neemt best iemand die met een frisse kijk je woning kan beoordelen.

Vraag je proefpersoon om over elk scheurtje, vuil hoekje of materiaaltype vragen te stellen. Anderen zien dingen die jij niet ziet als bewoner.

Ook zonder oefening kan je op voorhand nadenken over de meest gestelde vragen door kopers tijdens een rondleiding. Zo kom je eerlijk, spontaan en duidelijk over bij elke vraag.

De 15 meest gestelde vragen door kopers

  1. Waarom verkoop je de woning?
  2. Hoelang woon je al in deze woning?
  3. Hoe zijn de buren, hebben jullie er een goed contact mee?
  4. Wat vind je van deze buurt, is het een rustige omgeving?
  5. Zijn er veel scholen en winkels in de buurt?
  6. Staan de scholen hier hoog aangeschreven?
  7. Hoe oud is de centrale verwarming?
  8. Wat zijn de maandelijkse energiekosten?
  9. Heeft het huis veel onderhoud nodig?
  10. Hoe oud is de keuken?
  11. Werkt alle keukenapparatuur nog goed?
  12. Wanneer is het huis voor het laatst geschilderd?
  13. Is de kelder droog?
  14. Is de kruipruimte droog?
  15. Zijn er nog (verborgen) gebreken waar we rekening mee moeten houden?

Conclusie

Kandidaat-kopers houden van een persoonlijke aanpak. Er is altijd een zeker wantrouwen bij de verkooppraatjes van een makelaar. Een gesprek met de man of vrouw des huizes zorgt dus voor een stevige boost in het verkoopproces. Afhankelijk van de achtergrond van de koper, zijn er een heleboel zaken waarop ze zullen letten: de staat van de woning, indeling, vreemde geuren, slijtage, enz.

Als ervaringsdeskundige weet je hoe om te gaan met de goede en mindere punten van je woning. Deel hoe je de verschillende ruimtes ervaart doorheen de dag, zodat de kandidaat-koper zich in je situatie kan inleven alsof hij of zij er zelf woont.

Je aanwezigheid bij de rondleiding betekent heel veel. Gebruik je kennis en woonervaring om de koper persoonlijk rond te leiden. Met de combinatie van je authentieke aanpak en bovenstaande tips ontvang je snel een bod. En eens je een bod te pakken hebt, leg het bod dan zo snel mogelijk vast.

Dit artikel werd laatst bijgewerkt op