De 5 meest voorkomende fouten bij de verkoop van een huis

Wie een huis of appartement verkoopt moet een aantal stappen doorlopen. Een aantal stappen overslaan of niet goed uitvoeren kan een grote impact hebben op de verkoopduur en het bedrag. Wat zijn de grootste blunders of meest gemaakte fouten? We sommen ze voor je op.

1. Meteen een makelaar inschakelen

Veel verkopers denken dat ze niet kunnen verkopen zonder makelaar. Want die heeft toch alle contacten en de nodige ervaring? Niets is minder waar. In dit moderne tijdperk kan je zelf duizenden mensen bereiken in je buurt met zoekertjes op vastgoedsites en sociale media. Bovendien verkoopt een huis zich in de eerste plaats zelf, niet de verkoper.

Denk goed na voor je een makelaar inschakelt die een deel van je opbrengst inpalmt. Misschien heb je wel de tijd en goesting om zelf aan de slag te gaan? Zo blijft de opbrengst van je investering in eigen zak.

Je kan er ook voor kiezen om in zee te gaan met marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in vastgoedpromotie. Deze “0% makelaars” begeleiden je tijdens het verkoopproces en helpen met de creatie van promotiemateriaal zoals foto’s van je woning. Enkel de rondleiding moet je steeds zelf doen. Ze werken met vaste bedragen waarbij ze vergoed worden voor hun diensten. Een eerlijker systeem, zonder torenhoge commissies.

2. De notaris laat verwittigen

Een verkoop kan niet doorgaan zonder tussenkomst van een notaris. Naast raad en daad zorgt een notaris voor het opvragen van de nodige attesten en het opstellen van de belangrijke verkoopdocumenten.

De notaris wordt vaak pas op het einde verwittigd als de verkoop rond is. Dit kan vertraging opleveren voor je dossier, aangezien het even kan duren voor alle documenten opgevraagd zijn. Daarnaast kunnen eventuele problemen, zoals een probleem met het stedenbouwkundig attest, niet tijdig opgespoord en verholpen worden.

Ook het compromis dat de verkoop definitief maakt moet op voorhand opgemaakt en gecontroleerd worden door jouw notaris en die van de koper. Om te vermijden dat kopers toch nog afhaken, is het belangrijk dat het compromis klaar ligt als er een overeenkomst bereikt wordt.

3. Een verkeerde vraagprijs vragen

Zoals we al eerder stelden: een huis verkoopt zichzelf. Maar enkel voor de juiste prijs. Een te hoge vraagprijs zal de verkoop van je woning lang laten aanslepen. Hierdoor wordt je op termijn gedwongen om de prijs te verlagen. Makelaars spreken dan van een “verbrande woning”, omdat het huis of appartement zijn eerste weken op de markt verloren heeft door een onrealistisch hoge prijs.

Anderzijds kan je vraagprijs ook te laag beginnen. Dit zal je vooral merken als de vraagprijs op zeer korte tijd verschillende keren geboden wordt. Dit hoeft geen ramp te zijn als je op deze manier een hogere prijs in de wacht kan slepen door kopers tegen elkaar op te laten bieden. Sommige makelaars gebruiken dit zelfs als een bewuste strategie.

4. Gebreken niet aanpakken of verbergen

Elke woning heeft zijn voor- en nadelen waar je weinig aan kan veranderen. Maar zaken die stuk zijn of ontbreken kunnen verholpen worden. Zorg ervoor dat die lekkende kraan of niet aangesloten dampkap hersteld worden voor er kopers langskomen om je huis te bezichtigen.

Verberg zeker geen gebreken. De ene koper zal weinig afweten van een huis of appartement, terwijl de andere een bouwtechnische achtergrond heeft. Problemen komen vroeg of laat altijd naar boven. Pak de gebreken aan of deel ze mee met je kandidaat-kopers. Een eerlijke verkoop is een zorgeloze verkoop.

5. Slechte foto’s gebruiken

Je eerste indruk is o zo belangrijk! En waar krijgen kopers de eerste indruk van je woning? Online natuurlijk. Slechte foto’s kunnen een echte afknapper zijn. Donkere kamers, een niet opgeruimde woonkamer of een vuile badkamer zullen bezoekers van je website of zoekertje wegjagen.

Neem de nodige tijd om kwalitatieve foto’s te maken. Ook na het eerste bezoek worden deze foto’s gebruikt om vrienden en familie op de hoogte te brengen. Ook bij hen wil je een goede indruk maken. Met deze tips maak je zeker foto’s als een echte professional.