Hoe verkoop je een huis online en met welke kanalen?

Er zijn heel wat verschillende immowebsites waarop je kan adverteren. Daarnaast kan je die mooie foto’s van je huis of appartement en wervende tekst over je woning ook promoten via sociale media. Op welke kanalen moet je inzetten en waar stuur je geïnteresseerde kopers precies naartoe? Een overzicht.

Waar stuur je kopers online naartoe?

Wil je ook dat honderden mensen je huis of appartement online bekijken? Dan moeten ze ergens op terecht kunnen. Daarom is het belangrijk dat je woning een eigen websitepagina heeft. Het klinkt misschien nogal technisch, maar dat hoeft het niet te zijn. Je kan hier zo ver in gaan als je zelf wil.

Een eigen website

Een eigen website voor je woning is de meest uitgebreide mogelijkheid. Je kan voor een laag bedrag een webadres met webruimte aankopen bij een hostingbedrijf. Een webadres kan het adres van je woning zijn, de naam van de residentie of iets algemener, zoals www.woneninlebbeke.be.

Dat webadres stuurt je naar de aangekochte webruimte waarin je een website bouwt. Zo’n website bouwen is vandaag de dag helemaal niet technisch meer. Je kan werken met voorgeïnstalleerde pakketten zoals WordPress, ook wel een plug and play CMS (Content management systeem) genoemd, dat je nadien aanpast naar je eigen wensen. En dat zonder dat je iets moet afweten van programmeren. Het zijn eenvoudige klik- en sleeptools.

Eens je website geïnstalleerd staat kan je pagina’s aanmaken met foto’s van je woning, informatie over de ligging, troeven, verbouwingswerken, enz. Je kan er echt alles op kwijt om kandidaat-kopers een zo compleet mogelijk beeld te geven van je huis of appartement. Je kan een echt verhaal vertellen. En dat zonder afleiding van andere huizen in de buurt.

Voordelen:

  • Een compleet overzicht van je woning
  • 100% aanpasbaar
  • Je gaat zover als je wil
  • Exclusieve pagina, zonder concurrentie

Nadelen:

  • Tijdsintensief
  • Nog te technisch om te installeren voor sommigen

Zoekertje op een immowebsite

Een immowebsite zoals immoweb, zimmo of Realo bevat alle informatie die een koper nodig heeft om een afspraak te maken. Het kan dus perfect dienen als bestemmingspagina van je online promotie. Maar omdat het niet jouw website is, moet je je aanpassen aan de mogelijkheden van de immowebsite.

Een immowebsite haalt veel bereik, maar is niet de beste eindbestemming om je kopers naartoe te sturen.

Ligt je woning op een toplocatie en wil je dit extra benadrukken? Dan zal dit moeilijker gaan dan op een eigen website. Een immowebsite heeft zijn eigen structuur en vakjes waarin je je informatie kwijt moet.

De pagina is vooral praktisch en informatief. Je zal er geen verhaal kunnen vertellen of extra fotomateriaal kunnen plaatsen. Een zoekertje op een immowebsite is niet gratis, maar je zal dit sowieso nodig hebben voor de verdere promotie van je woning.

Voordelen:

  • Snel klaar, enkel informatie toevoegen

Nadelen:

  • Zeer algemeen en praktisch ingericht
  • Weinig flexibiliteit
  • Veel concurrentie en advertenties rond je woning

De pagina van je woning heeft één doel: kopers overtuigen om contact met je op te nemen. Zorg ervoor dat de contact gegevens altijd goed zichtbaar zijn.

Hoe stuur je kopers naar je woning pagina?

Adverteren op Immowebsites

Waar vind je de meeste kopers online? Op immosites! Wie een huis of appartement wil kopen gaat langs Immoweb, Zimmo, Realo of andere vastgoedsites. Je woning mag er dus niet ontbreken. Je kan ervoor kiezen om op meerdere websites te adverteren om meer mensen te bereiken. Maar adverteren kost ook geld en het is beter om te focussen op de populairste vastgoedsites.

Afhankelijk van de staat en ligging wordt een huis gemiddeld in 3 maanden verkocht. Een advertentie voor 4 maanden is geen overbodige luxe.

De grootste vastgoedsites:

  1. Immoweb.be
  2. Zimmo.be
  3. Realo.be
  4. Immo.vlan.be
  5. 2dehands.be

Promoten via Facebook

Je eigen netwerk bereiken doe je via Facebook. Deel de websitepagina van je woning met een duidelijke boodschap op je tijdlijn. Zet ook je vrienden en familie aan om je bericht te delen. Een Facebookvriend heeft al snel een paar honderd eigen vrienden. Je bereikt al snel duizenden mensen in je eigen omgeving.

Deel de pagina van je woning op Facebook om je eigen netwerk te bereiken.

Het enige nadeel aan Facebook is dat je enkel mensen bereikt met een Facebookpagina. Desondanks moet Facebook altijd deel uitmaken van je verkoopstrategie. Het is het beste kanaal voor online mond-aan-mond reclame.

Plaatsen in vastgoedgroepen

Er zijn heel veel Facebookgroepen die vastgoedzoekertjes verzamelen. Zoek in de algemene zoekfunctie naar “huis te koop” of “appartement te koop” met je gemeente, provincie of dichtstbijzijnde stad. Plaats je Facebookpost met de link naar je woningpagina in de groep.

Er zijn heel wat Facebookgroepen die vastgoed verzamelen.

Hoewel die groepen haast uitsluitend berichten van verkopers bevatten, komen er ook heel wat kopers een kijkje nemen.

Facebook Marketplace

Facebook heeft ook een eigen zoekertjestool: Facebook Marketplace. Net zoals bij andere zoekertjeswebsites zoals 2dehands.be kan je informatie, foto’s en prijs delen.

Plaats je woning op Facebook Marketplace, de tweedehandstool van Facebook.

Via Marketplace kan je echt alles verkopen, waardoor vastgoed er slechts een onderdeel van is. Maar het loont de moeite om je huis of appartement ook op Facebook Marketplace te zetten. Je haalt er weer extra bereik mee en het is helemaal gratis.

Adverteren via sociale media

Om nog meer mensen te bereiken via sociale media kan je extra adverteren. Hiervoor moet je een Facebookpagina aanmaken. Een Facebookpagina is gratis, adverteren kan al vanaf 1 euro.

Via advertenties kan je je zoekertje of website tonen aan mensen die in een beperkte straal wonen, werken en bewegen rond je huis of appartement. Ook kan je meer inspelen op de persona’s, ofwel de levensstijl en gezinssamenstelling van de mensen.

Een klein appartement zal eerder interessant zijn voor singles, koppels zonder kinderen en ouderen. Terwijl je een eengezinswoning makkelijker zal verkopen aan een jong gezin. Facebook weet alles over zijn gebruikers. Het klinkt misschien angstaanjagend, maar je kan de gebruikersdata wel helemaal naar je hand zetten, je woning doelgerichter verkopen en je advertentiebudget gerichter inzetten.

Google Adwords

Een wat duurdere optie is de advertentietool van Google: Google Adwords. Hiermee betaal je om bij specifieke zoekopdrachten zoals ‘huis te koop Gent’ je woning bovenaan te laten verschijnen in de grootste zoekmachine ter wereld.

De eerste zoekresultaten bij “huis te koop” zijn meestal betaald door makelaars en vastgoedbedrijven.

Adwords is minder toegankelijk dan Facebook Ads. Het is ook duurder en er is veel concurrentie in de immosector om de eerste drie plaatsen op de eerste pagina van de zoekmachine te halen. Tik maar eens “huis te koop Berchem” in of elke andere gemeente in je buurt. Net zoals bij Facebook betaal je bij Google per opbod. Ofwel: de hoogste bieder staat bovenaan.

Conclusie: kies en wacht af

Hoe meer kanalen en tools je gebruikt, hoe meer tijd en geld dit zal kosten. Investeer niet in alles tegelijk. Start met de populairste immosites en gebruik Facebook als extra promotiekanaal. Is je woning nog niet verkocht na enkele maanden? Dan kan je een stap verder gaan en extra adverteren.

Zorg eerst dat de basis goed zit: goede content, foto’s en informatie verzamelen op een overzichtelijke woningpagina. Een eigen website voor je woning is een echte meerwaarde. Plaats de link van je woningpagina altijd op elke advertentie.

Dit artikel werd laatst bijgewerkt op