Wat zijn de kosten om een huis te verkopen?

Als verkoper sta je niet altijd stil bij de kosten van de verkoop van een huis of appartement. Vooral omdat je in de eerste plaats geld ontvangt en de kosten afgetrokken worden van je winst. Je kan geen huis verkopen zonder kosten te maken. Maar met welke kosten moet je nu precies rekening houden bij de verkoop van een huis?

Een makelaar zal gemiddeld 3% commissie vragen en je moet ook rekening houden met de kostprijs van enkele belangrijke documenten. Ook als je zelf verkoopt moet je rekening houden met enkele kosten, zoals advertenties op vastgoedsites. Afhankelijk van je situatie moet je misschien belastingen betalen en bijkomende kosten van je hypotheek.

Wat kost het om je huis te verkopen? We geven je een overzicht:

Schattingskosten: gratis – €250

Eén van de eerste de kosten bij de verkoop van een huis of appartement is de schattingskost van je woning. Voor een snelle verkoop is het heel belangrijk om de juiste vraagprijs te bepalen. Je kan dit helemaal zelf doen door even op onderzoek te gaan in de buurt en via online prijs checkers, maar je kan je bevindingen ook dubbelchecken door een ervaren schatter in te schakelen. Je kan hiervoor beroep doen op makelaars in de buurt die gratis schattingen aanbieden.

Realo.be biedt tegen betaling een uitgebreid schattingsverslag aan.
Heel wat immosites bieden nu ook online schattingstools aan. Ze werken op basis van data van andere woningen in combinatie met een plaatsbezoek.

Schatten via de notaris, bank of onafhankelijk bureau

Sommige notarissen bieden deze dienst ook aan. Vraag ook eens na bij je bank, verzekeraar of ga op zoek naar een gespecialiseerd schattingsbureau. Wil je een uitgebreid verslag van een expert of de notaris, dan kan dit al gauw tot €250 kosten. Vraag altijd eerst een offerte aan en vergelijk.

Adverteren op immo sites: €60 – €150

De meest logische en eenvoudige stap om je huis of appartement te verkopen, is een advertentie aanmaken op een vastgoedsite. Dit is uiteraard niet gratis, al zijn er wel enkele gratis mogelijkheden. Maar hoeveel kost een advertentie op immoweb of zimmo? We zetten de belangrijkste spelers even op een rijtje:

Betalende immowebsites

Immo websitePrijsVoorwaarde
Immoweb.be€120 tot €150Classic pakket
Zimmo.be€60
Immo.vlan.be€100 tot €140Standaard korting van 30%
Logic-immo.be€40
Realo.be€2 (SMS) Extra promotie mogelijk

Gratis immowebsites

Immo websiteOptionele extra promotie
2dehands.beExtra promotie mogelijk van €12 tot €30/week
Facebook MarketplaceExtra promotie mogelijk volgens eigen budget via Facebook advertising

Tabel geüpdatete op 18/09/2019

Alle prijzen werden gevonden op de websites van de betreffende immo website in september 2019. De selectie van de websites werd gemaakt op basis van zoekresultaten en bezoekerscijfers.

Sommige immosites zijn gratis, zoals 2dehands.be
Op 2dehands.be plaats je een zoekertje gratis. Maar je kan extra promotie aankopen met verschillende opties.

Plaats je woning nooit op alle mogelijke immo sites tegelijk, maar kies de best scorende site en de gratis websites. Op dit moment zijn dat Immoweb, Realo, 2dehands en Facebook Marketplace. De totale kostprijs bedraagt maximaal €150.

Wie een kleiner budget heeft, kan terecht bij Zimmo. Maar ondanks de hogere kostprijs blijft Immoweb dé website met het meeste bereik om je huis of appartement online te verkopen. Een huis wordt gemiddeld verkocht na 3 maanden. Hoe langer je adverteert, hoe hoger de kosten om je huis te verkopen.

Attesten en documenten aanvragen: €150 – €300

De meeste de kosten bij de verkoop van een huis worden gedragen door de koper. Maar er zijn enkele documenten en attesten met een beperkt prijskaartje die je eenvoudig zelf of via je notaris kan opvragen.

Energieprestatiecertificaat (EPC)

Het energieprestatiecertificaat geeft een score aan de energiezuinigheid van je woning. Heb je er al een uit het verleden? Een EPC attest is 10 jaar geldig. Heb je er nog geen? Dan kan je een EPC keuring aanvragen en een verslag laten opmaken. Dit kost gemiddeld €200 tot €250 voor een open bebouwing. Voor een halfopen bebouwing, appartement en studio schommelt de prijs tussen €90 en €180.

Elektrische keuring

Eens om de 25 jaar moet je elektriciteit gekeurd worden. Heb je een woning met een elektrische installatie van voor 1 oktober 1981? dan moet die steeds gekeurd worden voor verkoop. Dit kost gemiddeld €125 tot €175.

Certificaat stookolietank

Een stookolietank moet wettelijk in orde zijn zodat de bodem niet verontreinigd kan worden. In uitzonderlijke gevallen beschik je niet over een attest. De kosten van een keuring variëren tussen de €100 en €150. Het certificaat is wettelijk gezien geen verplicht onderdeel bij verkoop. Wel moet dit steeds vermeld worden in de verkoopovereenkomst zodat, indien er nog geen certificaat is, de verkoper zich engageert om het certificaat aan te vragen tegen het verlijden van de notariële akte.

Verkoop je een appartement? Dan zal het certificaat van de stookolietank meegeleverd worden bij de inlichtingen van de syndicus.

Notariskosten: €200 – €400

De leveringskosten of notariskosten is het bedrag dat je na de verkoop verschuldigd bent aan je notaris. De notaris kan je een bedrag vragen voor zijn of haar geleverde diensten, zoals het aanvragen van volgende attesten en vergunningen.

Daarnaast zijn er ook de zogenaamde vacaties die een notaris aanrekent. Dat zijn kosten die de tijd en algemene werking van de notaris vergoeden. Dit bedrag is afhankelijk per notaris en kan variëren tussen de €50 en €100.

De notaris rekent notariskosten aan bij de verkoop van je huis
De notaris vraagt het grootste deel van de administratie zelf op en rekent hiervoor notariskosten aan.

Bodemattest

Een bodemattest geeft de mogelijke verontreiniging mee van de grond waarop de woning gevestigd is. De kostprijs van een bodemattest bedraagt €54 per kadastraal perceelnummer. Ligt je huis op één geregistreerd perceel? Dan zal je dus €54 betalen. Verkoop je een deel van je perceel? Dan betaal je €218 voor een bodemattest.

Stedenbouwkundig uittreksel en inlichtingen

Een stedenbouwkundig uittreksel is een samenvatting van de stedenbouwkundige (vergunnings)situatie van je grondgebied. De kostprijs hangt af van gemeente tot gemeente. In Gent betaalt je notaris hiervoor €108, terwijl een notaris in Antwerpen €90 moet betalen.

Andere diensten van de notaris

Naast de betalende attesten zijn er ook een aantal gratis documenten die de notaris opvraagt en opstelt. Hier moet je rekening houden met de tijdsbesteding van de notaris.

  • Uittreksel van het kadaster: de kadastergegevens of perceelgegevens van je grondgebied. Dit uittreksel kan je notaris gratis digitaal aanvragen.
  • Compromis: dit is de overeenkomst over de overdracht van het onroerend goed. Een compromis is wel degelijk bindend. De verkoop wordt ermee bezegelt. De notaris moet de compromis opstellen en eventueel aftoetsen met de notaris van de koper.
  • Notariële akte: de officiële akte om een verkoop wettelijk te bezegelen. De akte wordt opgesteld door de notaris.
  • Communicatie & verwerking: het versturen van e-mails en behandelen van telefoongesprekken met alle betrokken partijen.

Totale kosten huis zelf verkopen: gemiddeld €600

Wat kost een huis verkopen nu gemiddeld? Werk je met gratis schatters en tools en heb je minstens al een EPC certificaat of keuringsattest van de elektriciteit? Dan betaal je gemiddeld €600. Duurt je verkoop iets langer of heb je een extra attest nodig? Dan kan de kostprijs oplopen tot €700-€800. Reken je op een snelle verkoop in of rond de stad? Dan kan de prijs zelfs zakken tot €400.

Makelaar inschakelen? +3% van de verkoopprijs

Heb je echt geen tijd of zin om je woning zelf te verkopen? Dan kan je ook beroep doen op een vastgoedmakelaar. Een makelaar zal gemiddeld 3% commissie vragen op de verkoopprijs van je huis of appartement. Voor een woning van €280.000 is dat al gauw €8400, bovenop de eerder vermelde notariskosten en vergoedingen voor documenten.

Elke situatie is anders waardoor de kosten bij de verkoop van een huis kunnen afwijken. Het is snel duidelijk dat zelf een woning verkopen veel goedkoper is. Ten opzichte van een makelaar bespaar je duizenden euro’s op je verkoopprijs.

Maak steeds een inschatting van de kosten die je maakt om je huis te verkopen, bepaal de tijd die je eraan kan besteden en beslis zelf of je je huis of appartement zelf verkoopt of niet.

Zelf de kosten van je verkoop berekenen?
Gebruik onze gratis kosten checker

Bereken je kosten in 5 stappen en ontvang een gedetailleerd verslag van je kosten. Helemaal gratis!

Veelgestelde vragen (FAQ)

Kan je een huis verkopen zonder kosten?

Als je uit de hand verkoopt zonder tussenkomst van een makelaar kan je zonder kosten verkopen. Maar je moet altijd rekening houden met een aantal kleine notariskosten voor het opvragen van de nodig attesten en documenten en advertentiekosten om je woning te promoten.

Wat zijn de notariskosten bij de verkoop van een huis?

Alle kosten bij een verkoop zijn ten laste van de koper. De notaris zal voor het opvragen van de nodige attesten en documenten wel een aantal kosten maken. Die worden niet gefactureerd aan de verkoper, maar afgetrokken van de totale opbrengst van de verkoop

Hoe verloopt de afrekening van de notariskosten bij de verkoop van een huis?

De notaris schiet de verkoper voor. Er wordt geen afrekening gestuurd naar de verkoper. De kosten worden afgetrokken van de uiteindelijke opbrengst van de verkoop.

Wat is de gemiddeld kost om een huis te verkopen?

Een huis zelf verkopen, zonder makelaar kost gemiddeld €400 tot €800. Afhankelijk van de benodigde attesten en het advertentiemateriaal om de woning te promoten.

Wat kost een makelaar bij de verkoop van een woning?

De gemiddelde commissie van een makelaar bedraagt 3% op de totale verkoopprijs van de woning. Dat is ongeveer €6000 tot €9000 voor een gemiddelde woning.

 Bron: Ovam.be, Elektricien.vlaanderen, epcwaarde.be